اخبار   
 

 بحران زاینده‌رود ناشی از خشکسالی نیست

عضو کمیته‌ی آب اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر این که بحران زاینده‌رود ناشی از خشکسالی نیست، گفت: با بالا بردن بازدهی آبیاری نمی‌توان مشکل کم‌آبی حوضه‌ی زاینده‌رود را حل کرد...


عضو کمیته‌ی آب اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر این که بحران زاینده‌رود ناشی از خشکسالی نیست، گفت: با بالا بردن بازدهی آبیاری نمی‌توان مشکل کم‌آبی حوضه‌ی زاینده‌رود را حل کرد.
لطف الله ضیایی شامگاه گذشته نشست تخصصی پایداری رودخانه زاینده‌ رود از زردکوه تا تالاب گاوخونی، مواردی چون بحران موقت و گذرای ناشی از خشکسالی، بالا بردن آبیاری، تقاضای افزایش آب، نادیده گرفتن توزیع مناسب در حوضه زاینده ‌رود و رودخانه کارون از جمله قضاوت‌های نادرست درباره بحران آبی زاینده‌رود عنوان کرد و افزود: بحران زاینده رود موقت نیست و بحرانی دائمی بوده که در اثر عدم تعاول بین منابع و مصارف ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: طی سال های ترسالی‌ در تالاب‌ها با ۴۰ درصد کمبود آب بیش از نرمال آبی معمول رو برو بودیم و این امر نشان از بحرانی فراگیر درباره آب و نه مسئله ای موقتی است.
عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه این قضاوت که احداث تونل‌ های آبرسانی سبب افزایش جمعیت شده نادرست است، تصریح کرد: بالا بردن راندمان آبیاری کمکی به این مشکل نمی‌کند و منجر به صرفه‌جویی آب نخواهد شد.
وی تاکید کرد: مدیریت مصرف آب ضروری است اما برای رفع مشکل آبی این حوضه کافی نیست و بر این اساس باید بخشی از آب مازاد در حوضه کارون بر اساس معیار یونسکو به حوضه آبریز زاینده‌ رود منتقل شود.
ضیایی با اشاره به اینکه جمعیت حوضه زاینده رود در سال ۱۳۳۱ معادل ۵۰۰ هزار نفر بود که در سال ۲۰۰۶ به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافت، افزود: در این راستا نیز سرانه مصرف آب در این حوضه رو به افزایش بوده است به گونه ای که این منطقه از سال ۸۶ تاکنون در بحران شدید آب به سر می برد.

برگرفته از :

http://www.imna.ir/vdccseqso2bqms8.ala2.html

  منبع : ارسال شده توسط گروه رسانه‌ای دیرین
  09:47   یکشنبه 21 دی 1393  
 نظرات